טחינה ומזון דלקתי – מה הקשר?

טחינה ומזון דלקתי – מה הקשר?

       

מתוך מפגש קהילת NCS לציון 5 שנות פעילות עם 500 בוגרים

ד”ר דני קרת, רופא M.D. ונטורופת, בנושא “מניעת מחלות בתזונה נבונה”.

 

הרצאתו של ד”ר דן קרת פונה לרוצים להכיר את עקרונות הרפואה המונעת, כדי להירפא ממחלות בהווה ולהימנע ממחלות בעתיד.
למניעת מרבית המחלות…מומלץ לשלב בתזונה יותר עולם צומח, פחות עולם חי. מומלץ לצרוך מינימום בעלי חיים ומוצריהם, אך מספיק כדי שתהיה אנרגיה טובה, B12, אבץ וסיפוק לתאוות החיך.

 

מה המשותף לחברות מאריכות חיים אוקינאווה וכרתים בשנות ה-60 ?

הרבה מזון מעולם הצומח כמו ירקות, דגנים מלאים, קטניות, פירות, אגוזים
צריכת דגים באופן סדיר
מעט בשר אדום רזה
מקור עיקרי לשומן- שמנים חד ורב בלתי רוויום +מדגים
אלכוהול נצרך קבוע אך במתינות
פעילות גופנית שזורה בחיי היום יום
קשרים חברתיים חזקים וענפים
גישה יותר רגועה ואופטימית לחיים.
בעולם החי מה שחשוב – מה החיה אוכלת.  “אתה הוא מה שהחיה שאתה אוכל – אכלה”
דגנים מול עשב= אומגה 3 מול אומגה 6
בשר ציד מול בשר סופרמרקט, לא מייצר טרשת עורקים למרות כולסטרול
ביצים של תרנגולות אוכלות עשב מול דגנים
ד”ר ארטמיס סימופולוס, תזונאית בכירה , מנהלת המחלקה לחקר התזונה ב- NIH. הראתה שבביצי תרנגולות  רגילות (תירס) יחס 20:1. בביצים מהחווה היוונית שבה גדלה 1:1, בזכות…
מוצרי חלב מחיות הניזונות מעשב תמכו בחברות מאריכות חיים- כרתים, סרדיניה. קווקז, עמקי ההרים בשוויץ.
A. P. Simopoulos and N. Salem n-3 fatty acids in eggs from range-fed Greek chickens. NEJM 1989;321(20):1412.

 

שמנים, חומצות שומן:
רווי (שנוי במחלוקת)
מוקשה, מוקשה חלקית, טרנס גורים למחלות דלקתיות ואינם מומלצים לחלוטין.
רב בלתי רווי אומגה 6 מעודד דלקות בגוף. טחינה עשירה באומגה 6 ובערכים תזונתיים עשירים כמו סידן (טחינה משומשום מלא) ועוד. אבל, לסובלים ממחלות דלקתיות כרוניות כדאי להפחית משמעותית את כמות הטחינה ביום (עד כף ביום).   מול רב בלתי רווי אומגה 3 מרגיע דלקת. מומלץ להוסיף לתזונה בעיקר בטבליות.
חד בלתי רווי אומגה 9

 

משמעות חוסר איזון בין אומגה 6 מעודד הדלקת לבין אומגה 3 מרגיע הדלקת:

מחלות לב , קרישת דם, היצמדות טסיות
דלקת, מחלות אוטו אימוניות
סרטן
השמנה- היווצרות תאי שומן מהלידה והלאה, אגירת שומן.

 

Ailhaud G. et al. Temporal changes in dietary fat: role of n-6 polyunsaturated fatty acids in excessive adipose tissue development and relationship to obesity. Progress in Lipid Research 2006;45(3):203-36.

 

עודף אומגה 6 במוצרי מזון בחברה המערבית גורם לדלקות כרוניות ולמחלות אוטואימוניות, מחלות לב, דלקות פרקים ועוד. מזונות בריאים כמו טחינה, בה אומגה 6 בכמות גדולה מאוד, כדאי להמעיט (לא להימנע!!!) כדי לא להגדיל יתר על המידה את האיזון מול אומגה 3.
כדי לאזן את היחס מ- 1 ל 40 ליחס של 1 ל- 3 מומלץ טבליות אומגה 3 איכותיות.
במזון המערבי אין מספיק
אומגה 3 פרט לדגים מהים הצפוני, שאיכותם היום פחותה בגלל הכספית ורעלים אחרים במכלאות הגידול בחופי הים.

 

סיכום המרכיב השומני בתזונה:
כמה שפחות שמן מוקשה ושמן צמחי= סויה, חמניות, חריע, תירס, טחינה

מומלץ בעיקר שמן זית כתית מעולה, (פשתן כבישה קרה, אבוקדו, אגוזים, קנולה כבישה קרה) ודאגו לקבל אומגה 3 ( תוסף מזון, דגים)

טחינה ומזון דלקתי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *