מדוע כדאי לסלוח?

מדוע כדאי לסלוח?

       

מדוע כדאי לסלוח?

 

רק סליחה
סליחה, כתב ושר אלטון ג’ון בשירו “Sorry seems to be the hardest word”, היא המילה שהכי קשה לבטא. לא קל לבני האדם להודות שטעו ופגעו, למחול על כבודנו ולבקש סליחה ומחילה מהזולת.
 
ומה עם אלו שפגעו בנו? האם לשמור טינה, עלבון וכעס עד שיבקשו מאיתנו סליחה?.
 
רובנו “סוחבים” כעסים כלפי אחרים שפגעו בנו או כלפי אלו שמייצגים את אלו שפגעו בנו. האם לשמור את העלבון, הכעס והטינה כלפי כל גרמני על העוול שעשו בני העם הגרמני ליהודים ולאוכלוסיות רבות בעולם? .
קיימות תחושות עלבון מסוגים שונים: ממישהו שחי בינינו, מישהו שהיה ואיננו עוד, מדמות שכלל לא פגשנו אבל נוכחת בחיינו (היטלר או האב שלא פגשנו אף פעם, למשל) ומדמויות ערטילאיות יותר, כמו אלוהים. מדוע אנשים רבים לא סולחים?
 
להרבה אנשים נדמה כי סליחה היא ויתור והשלמה עם מעשים קשים שאנשים עשו כלפיהם או כלפי אחרים. הפסיכיאטר יגאל ורדי (“הפילוסופיה של השיגעון”) טוען שהסליחה היא למעשה פעולה מרפאת לאדם הסולח, שבו הוא מותר על תחושות של עלבון וכעס, אך יחד עם זאת לא שוכח את המעשים הקשים שהכעיסו אותנו. בויתור על תחושות העלבון והכעס האדם משתחרר מרגשות מעכבים שמונעים ממנו להתקדם בחייו.  אדם שמחליט לא להשתתף בקורס ייחודי ומרתק משום שהמרצה ממוצא גרמני ומייצג עבורו את פשעי המלחמה של הנאצים, פוגע בעצם בהתקדמותו שלו בחיים. ויתור על תחושות העלבון והכעס מול המרצה יאפשר לו לחוות קורס מרתק, ויחד עם זאת לא לשכוח את מעשי הזוועה של הגרמנים.
 
תהליך הסליחה הוא שכלי, רגשי או רוחני, ובסיומו אנחנו מפסיקים לחוש עלבון וכעס, על המעשה אותו ראינו כפגיעה בנו (למרות שלעתים קרובות הוא לא ממש פגע בנו והוא גם לא יפגע בנו בעתיד). כאשר אדם סולח לזולתו אין הוא מקל רק על מי שפגע בו, אלא בראש וראשונה הוא מקל על נפשו שלו ומרפא את עצמו.
 
אף על פי כן, בני אדם מתקשים לסלוח. האינטליגנציה הפילוסופית מצדדת בקיום בו-זמנית של סליחה כנה, מצד אחד, ושמירה על הזיכרון ועל כעס מאוזן, מצד שני. האדם מסוגל לחיות בצורה מפוצלת ואינטגרטיבית כאחד, כאשר הוא אינו שוכח את מקור הפגיעה ואת הכאב שנגרם לו, אך במקביל הוא מסוגל לסלוח בצורה אמיתית ועקבית.
 
ברגע שהבנו כי הסליחה היא תהליך פנימי בסיומו אנחנו משתחררים ממשקל עודף של רגשות מעכבים, אנו מבינים את חשיבות היכולת לסלוח
אחד הכלים החשובים להתמודדות עם אכילה רגשית היא ליישם ולתרגל את תהליך הסליחה. מומלץ לסלוח ולא לשכוח!!!
 
למי אתם סולחים השבוע ולא שוכחים?
 
(תמונה: פליקר)
&nbsp
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *